rebeccamellberg.blogg.se

2013-10-01
15:13:44

1 Oktober
Nu är det lov i en vecka, känns ganksa skönt ändå. Nu har man chansen att komma till rätta i sitt nya boende och framförallt, plugga! De flesta i klassen har åkt iväg på olika äventyr till bland annat Paris, Berlin och München. Många har också åkt hem till Sverige igen av någon anledning. Personligen förväntar jag mig en lugn vecka. Måste verkligen försöka plugga lite tyska, sitter i skrivande stund och lyssnar på hörbok på tyska.
 
Häromdagen var jag på Starbucks, pluggade fonetik kände mig duktig
 
Den föregående veckan var ännu en bra vecka här i södra tyskland. På fredagen var klassen på en utflykt till Shauinsland, en mycket hög bergstopp med fantastisk utsikt. Man kan åka linbana upp och ner men eftersom vi är så flitiga så åkte vi endast upp och gick ner, det tog ca 2 tim, kul. Vi åt lunch på restaurangen dom hade där och det kan jag absolut inte rekommendera, ingen god mat, det var dyrt och servitören var helt stört otrevlig. Med andra ord, om det blir en andra utflykt hit blir det egen matsäck. Utsikten var dock fantastisk, man kan se ända till Schweiz!
 
Fin utsikt
 
Lite klassbild, alla är inte med uppenbarligen
 
Helgen bjöd även den på roligheter. Det var sista veckan för de flesta SLI (internationella) studenterna och det skulle självklart firas. Många åkte i helgen antingen hem igen eller till andra städer för att studera på andra universitet. Vi var på ett studentställe där jag träffade på en svensk som jag hade träffat senast jag var i Heidelberg, snacka om skumt sammanträffande.
 
Trevlig bar, glada tjejer. En bra kväll helt enkelt.
 
Nu ska jag lyssna på ljudbok nummer två och gå ner i tvättstugan för att kolla till tvätten. Känner mig väldigt huslig när jag utför dessa sysslor. Får nog springa bort till Lidl (det är det som ligger närmast, i vanliga fall föredrar jag Rewe, påminner mer om ICA) och köpa någon frukt. Är bortbjuden på middag ikväll till Lisa och Tilda eftersom jag hjälpte dom att flytta igår. De har ett stört snyggt hus (!) för sig själva men det ligger tyvärr en bra bit bort, men men.
 
Om ni har vägarna förbi sydtyskland är det bara att svänga förbi annars ses vi när vi ses.
Tills vidare

Kommentar:
#1: anna

Vad roligt att höra hur du har det! Härligt med plugget på fiket, sådana stunder är bland de bästa!<3 Skypar gärna i helgen om du har tid och lust! Kram min vän!

2013-10-03 @ 18:42:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: