rebeccamellberg.blogg.se

2013-10-22
23:05:55

22 Oktober
Tisadgkväll klockan 22:59, ca 57 timmar kvar att lära in tysk grammatik. För tillfället känns det som en övermäktig uppgift. Har inte gjort annat idag än att plugga på om olika ändelser på artiklar, pronomen, adjektiv och substantiv. Det är många regler och mycket undantag! Det svåraste är att hitta något system i att komma ihåg allt man läser, jag menar, jag skulle kunna läsa alla paragrafer i grammatikboken 15 gånger men jag kommer inte komma ihåg mer än 10 %. Förutom detta har jag härmed hängivit mig till det tyska språket till 100 %, jag lyssnar på SR:s tyska nyhetspodcaster, läser Anne Franks Dagbok på tyska samt ser på (amerikanska) serier översatta till tyska. Ja jag vet vad ni tänker, hur kan jag se på How I met your mother dubbat till tyska?!? Det ska jag säga er, jag gratulerar den som hittar en tysk serie som går att streama på nätet och som inte får en att vilja kasta datorn genom fönstret. Ja det är sant, man ser hellre dubbat än tysk 90-tals tv. 
 
 Tentapluggar för fulla muggar
 
Så till lite glada nyheter, senaste tentan visade sig vara en framgång. Ett stabilt G! Var så lättad över att se det resultatet, kände verkligen inte för en omtenta på Fonetiken. Nu är alltså de första 1.5 poängen av kursen avklarade, känns skönt. 
 
Ser fram emot helg och finbesök från Sverige, ska ladda med flingor och joghurt. I övrigt är det inte mycket som händer för tillfället. Ska träffa min tandempartner Derin för andra gången imorgon, kul att ha lite tyskar i sitt liv. Måste dessutom åka och registrera min address på vad-det-nu-hette eftersom man stannar mer än 3 månader. 
 
Nu måste denna flitiga student plugga vidare.
Godnatt! (Till alla er som har tid att sova)

Kommentar:
#1: Jonna

Asså wow. Flitigt! Iaf framstår du som det, hehe ;)

KRAM <3

2013-10-22 @ 23:51:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: