rebeccamellberg.blogg.se

2013-10-05
21:59:00

5 Oktober
Nu är det mer än en månad sedan jag påbörjade mitt liv här i Freiburg och hittills har det varit mycket trevligt. Jag trivs jättebra här. Nu har jag dessutom bott in mig i den nya lägenheten och idag kom Ronja och Lukas tillbaka från Asien så nu är man inte ensam här längre, både skönt och jobbigt. Imorgon är det sista dagen på lovet och på måndag är det lektioner som vanligt. Har varit ganska skönt med en veckas lov men det ska bli skönt att ha någon mening med livet igen haha. 
 
Under lovet har inte så mycket hänt, blev bjuden på middag i tisdags av Tilda och Lisa eftersom jag hjälpt dom att flytta. Det var jättemysigt och jag insåg hur mycket jag saknat kött och potatis, äter så sällan potatis nuförtiden. Dom har verkligen ett fint hus och förbindelserna hem till mig är inte så dåliga som man skulle kunna tro. Jag ser det som att dem bor ute i Njurunda och jag bor på Skönsmon. På onsdagen åkte vi till ett ställe som jag aldrif trodde jag skulle bli så glad av att besöka, nämligen IKEA! Det var så skönt att gå runt och läsa alla möbelnamn på svenska och sedan käka köttbullar med potatismos och brunsås. 
 
Om man bortser från alla tyskar hade man kunnat tro att man var kvar i Sverige!
 
Vi hann också med en resa till Stuttgart och fick oss ett smakprov på hur Oktoberfest firas. Det var sjukligt mycket folk och sjukt stora öl. Grejen med Oktoberfest är att de flesta går till öltälten ca 11-12 på förmiddagen och sedan stannar man helt enkelt där. Öl säljs endast i Maß, med andra ord, 1 liters glas. Till det äter man  grillat kött, kyckling, bröd eller en bratwurst, Det hör också till att man står på bänkarna och hoppar, dansar, sjunger, hissar sin maß i luften så det bara stänker öl överallt och är allmänt högljudd. Sammanfattningsvis skulle man väl kunna säga att det var helt stört kul! 
 
Här står man på bänkarna, inte sitter
 
Tyskarna kan det här med öl 
 
 
 
Vi var inte ensamma i detta tält 
 
På fredagen var det hemfärd, kanske lika bra men hade varit kul att stanna en dag till. Har inte gjort så mycket sedan dess, handlat, varit ute och gått, pluggat, städat, tvättat o.s.v. Imorgon är det ännu en dag fylld med plugg och åter plugg. Har äntligen anmält mig till TestDaf så nu gäller det att ligga i varje dag ända fram till den 13 November. Det enda dåliga var att (förutom att det kostar 175 euro) jag inte kunde göra provet i Freiburg utan måste åka till närmsta stad som hade platser kvar, nämligen Heidelberg. Nu är det bara anmälningar till nästa termin som måste skickas in och jag är mer och mer säker på att jag vill läsa Tyska B här i Freiburg. INget är dock bestämt men det känns som att jag vill stanna här lite längre, Det var allt för nu och nu blir det hörövningar och översättning i några timmar till innan ljuset släcks här på Elsässerstraße 21. Det positiva med att Ronja och Lukas är tillbaka är att nu har jag två tyskar som jag kan öva hur mycket jag vill med ha! Det var allt för denna gång, ha det bra. 
 
Godnatt!

Kommentarer:
#1: Jonna

Kan du ge hela adressen så man kan skicka vykort? :)

2013-10-06 @ 00:01:56
#2: klara

Haha det var ingen dålig öl! Vad spännande med provet! :)

2013-10-07 @ 14:06:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: